En roekampagne præget af våde marker og frosne roer

Vi nærmer os afslutningen på en kampagne, der desværre vil gå over i historien for de store problemer med på skift våde marker og frosne roer – begge dele i flere omgange. Det har ført til, at store mængder roer har måtte kasseres pga. frost og dårlig kvalitet.

 

De kasserede roer er en kvalitet, der ikke er egnet til at køre igennem sukkerfabrikkerne til sukkerfremstilling. Det er både roer, der er efterladt uoptagede i marken, hele kasserede kuler samt afskrabede og kasserede roer fra kulerne – det sidste blev påbegyndt allerede den 19. december.

 

Rigtig mange roedyrkere står således til et større eller mindre tab – nogle ganske få har mistet stort set hele deres roemængde, mens der for langt de fleste er tale om tab på de sidste dele af roeleverancerne.

 

Fra Danske Sukkerroedyrkeres bestyrelse har der stort set daglig været kontakt med Nordic Sugar, og man har af flere omgange besøgt adskillige dyrkere og set på roer i hele dyrkningsområdet. Dertil kommer mails og telefon, som efterhånden er godt varm.

Tak til alle for henvendelserne undervejs.

 

Når de sidste roer er ved at være kørt til fabrikken, er næste skridt at få samlet op på forløbet og resultatet af kampagnen. Her har Nordic Sugar den 19. januar meldt ud, at de har ”besluttet at udbetale støtte til de dyrkere, der kommer til at lide et større tab på grund af manglende roeleverance”. Det er naturligvis et positivt træk, som vi fra Danske Sukkerroedyrkere anerkender.

 

Hvor stor og hvordan en kompensation skal fordeles ud, ligger ikke fast endnu.

Vi vil naturligvis være i dialog med Nordic Sugar om det, men det er nogle ekstra penge, som Nordic Sugar kommer med, og de derfor har en forhåndsindflydelse på, hvordan de skal fordeles.

Vi er i den forbindelse også nødt til at holde os for øje, at selvom leveringsplanerne undervejs er blevet skubbet med flere uger pga. en senere start på fabrikkerne og nedbrud på fabrikkerne i den første del af kampagnen, så berettiger det iflg. kontrakten ikke til kompensation. Optagningen og ansvaret for roernes kvalitet er vores, dyrkernes.

Det ændrer dog ikke på, at Nordic Sugar fremadrettet har en klar opgave i at få lagt nogle leveringsplaner fra starten, som i langt højere grad holder igennem kampagnen.

 

Hertil kommer vores kollektive forsikringsordningen, som her i 2023-kampagnen dækker roer til levering efter den 20. januar.

Hvis roerne ved optagning var fri for frostskader og bliver leveret efter den 20. januar, vil den frasorterede del være berettiget til kompensation i henhold til forsikringsordningen.

Der er dog en begrænset mængde penge i forsikringsordningen.

 

Vi kæmper selvfølgelig fra bestyrelsen for at få landet det hele bedst muligt, og med Nordic Sugars lovning om støtte, håber vi, at vi kan få afbødet de værste konsekvenser af de historiske udfordringer med regn og frost.

 

Vi skal selvfølgelig også lære af vores erfaringer. Vi skal bl.a. se på, om vi fremadrettet skal stille større krav til leveringsplanerne, så f.eks. dyrkere med store roearealer skal have deres leveringer fordelt ud over alle perioder i kampagnen. Vi ser desværre for mange eksempler med dyrkere, der ikke udnytter deres ret til at få leveringerne fordelt hen over kampagnen og derfor har for stor en andel af deres roer til sen levering. Det indebærer en stor risiko, som vi har set konsekvenserne af i år. Vi skal som dyrkere stille større krav til vores leveringsplan, så snart vi får den tilsendt første gang.

 

Niklas StenbyeKommentar